4 online marketing tips voor kleine ondernemingen

0

De meeste ondernemers zijn zich er nu wel van bewust dat veel marketingactiviteiten tegenwoordig online plaatsvinden. Toch zijn er nog steeds veel kleine ondernemers die denken dat online marketing alleen voor grote organisaties is weggelegd. Niets is echter minder waar! Online marketing is juist de manier om met een klein budget toch effectieve marketingcampagnes te realiseren. Ook als mkb’er kun je, zonder daar heel veel tijd, budget en mankracht in te investeren, online actief zijn. Maar hoe zorg je er nu voor dat je als kleine ondernemer heel gericht je publiek bereikt via online marketing? Waar moet je dan op letten? Om je op weg te helpen geven wij vier vier online marketing tips voor kleine ondernemingen!

1. Doel en doelgroep bepalen

Effectieve online marketing begint allemaal met het helder krijgen van je doelen. Wat wil je eigenlijk bereiken met de online marketing en wie wil je aanspreken? Bepaal dus zo precies mogelijk wie je doelgroep is en wat je bij deze doelgroep wilt bereiken. Daarna pas kun je een middel, strategie en content kiezen die aansluit op deze wensen. Ga dus niet zomaar aan de slag, maar steek even de nodige tijd in het bepalen van je doelen. Hierdoor zal je de doelen makkelijker behalen en kun je achteraf ook beter evalueren wat kennelijk wel en niet werkt.

2. Low budget social media marketing

Juist als kleine ondernemer is het ontzettend belangrijk om online goed zichtbaar te zijn. Spits je bijvoorbeeld toe op twee sociale media platforms en steek de nodige tijd in het bijhouden van je pagina’s. Social media adverteren is enorm lucratief voor het mkb en je maakt je bereik eenvoudig groter door steeds de nodige updates te plaatsen en voor interactie te zorgen. Afhankelijk van datgene dat je verkoopt of de diensten die je aanbiedt, kies je voor Facebook, LinkedIn en/of Instagram.

3. Content marketing

Een geweldige vorm van low budget marketing is content marketing. Google is dol op interessante en nuttige content en beloont waardevolle pagina’s dan ook met een betere vindbaarheid. Ook als freelancer is het dus belangrijk om tijd te investeren in het schrijven van blogs en nieuwsartikelen. Vervolgens is het natuurlijk zaak om deze content te verspreiden via relevantie social media kanalen: op die manier kun je volgers aan je binden en ontvang je snellere nieuwe leads!

4. Klanten binden met gratis weggevers

Bied je een bijzonder product of een nieuwe dienst aan? Een eenvoudige manier om de interesse van potentiële klanten te wekken, is met een gratis weggever. Schrijf bijvoorbeeld een handig e-book met tips op jouw werkterrein en geef deze weg aan mensen die zich abonneren op je nieuwsbrief. Of geef een gratis eerste adviesgesprek weg aan potentiële klanten. Zo geef je ze vrijblijvend de kans om kennis te maken met jouw talent en expertise. Veel van deze klanten zullen uiteindelijk als betaalde klant terugkregen.

Share.

About Author

Leave A Reply