Afvalsector flink in beweging

0

Afvalverwerkingsbedrijven moeten zich aan strenge voorwaarden houden. Ze hebben onder andere de plicht om afgesproken kilo’s afval te leveren. Vanaf volgend jaar wil de regering de afvalstoffenbelasting gaan verhogen en het statiegeld op petflessen willen ze afschaffen.

Afval van begin tot eind

Afval verwerken kan een lucratieve handel zijn, maar er komt veel bij kijken en gaat niet alleen om het legen van wat afvalbakken. Gemeenten, afvalbedrijven en afvalverwerkingsbedrijven hebben allemaal invloed en eigen plichten. Afvalverwerker Attero is een goed voorbeeld. Het bedrijf dat voorheen Essent Milieu heette is eigendom van zes provincies en 116 gemeenten, waarbij Noord-Brabant grootste aandeelhouder is met 31%.

De gemeenten van provincie Noord-Brabant hebben een contract met Attero dat ze tot en met 2017 samen 510.000 kilo restafval aanbieden. Afgelopen jaar hebben de gemeenten hier niet aan kunnen voldoen maar werd er door het afvalverwerkingsbedrijf Attero wel een rekening gestuurd voor dit aantal kilo’s afval. Noord-Brabant moet als grootste aandeelhouder dus zichzelf nu betalen. Het is onlogisch en komt uiteindelijk bij de burger terecht, want deze kosten worden doorberekend in de kosten van de betalende burger. Overigens wordt Attero verkocht aan investeringsmaatschappij Waterland voor 170 miljoen euro.
Een hekel punt op dit moment is het vervoeren van afvalstoffen naar het buitenland. De regering wil vanaf volgend jaar de afvalstoffenbelasting gaan verhogen. Het gevaar volgens veel afvalbedrijven hieraan is dat afval naar het buitenland zal worden afgevoerd. Dat is nu al een hoog, maar zal alleen maar meer worden waardoor de inkomsten van Nederlandse afvalverwerkers flink zullen afnemen. Zij vinden dan ook dat afval dat wordt afgevoerd naar het buitenland hoger moet worden belast.

Einde van het statiegeld dichtbij

De plannen om statiegeld af te schaffen staan al enige tijd. Het is een kwestie van tijd dat deze door worden gevoerd, maar hoe lang het duurt is nog de vraag. Verschillende organisaties zien nog te veel hindernissen om statiegeld af te schaffen. De bedoeling van de afschaffing is dat bedrijven onder andere duurzamere verpakkingsmaterialen gaan ontwikkelen en gebruiken. Op deze manier zal er minder afval ontstaan.

De vraag is of de omvang van zwerfafval niet zal toenemen hierdoor. Dat zou voor het milieu uiteraard weer een grote schadepost opleveren. Vooralsnog denkt men dat de afschaffing van statiegeld niet zal leiden tot een toename van zwerfafval.

Share.

About Author

Leave A Reply