Waar moet een goede receptioniste aan voldoen?

0

Een receptionist is het aanspreek punt binnen je organisatie voor klanten, medewerkers en andere gasten die binnen komen. In feite geeft een hartelijk ontvangst de eerste indruk bij een potentiële klant of een relatie. Het is dus van belang dat je receptioniste goed is opgeleid. Maar waar herken je nu een goede receptionist aan?

Multitasking
Voor veel mensen lijkt het een gemakkelijke functie. Maar het vereist nogal wat vaardigheden. Multitasking is een benodigde vaardigheid, want op het ene moment ben je bezig met een telefoongesprek, zet je iemand in de wacht en komt er een klant om hulp vragen. Daarom zijn er een aantal punten waarop je kan letten wanneer je een receptionist aanneemt.

Persoonlijkheid
Logischerwijs is het van belang dat je receptionist vriendelijk en beleefd is. Ze moet zich echter wel houden aan de bedrijfscultuur van de organisatie. Ook is initiatief belangrijk. Ze moet behulpzaam zijn en bijvoorbeeld spullen aannemen of mensen wegwijs maken. Ze moet daarom voldoende kennis hebben van wat er speelt, en de interne bedrijfscultuur.

Tot slot moet ze daadkrachtig handelen. Wanneer iemand zich bijvoorbeeld niet passend gedraagt mag deze daarop worden aangesproken. Ze moet de cultuur van de organisatie waarborgen, ook wanneer buitenstaanders zich daar niet aan houden. Ook is het belangrijk dat ze ze betrokken is. Herkent ze iemand die voor de tweede keer langskomt, of vraagt ze naar de afloop van een sollicitatiegesprek? Dit soort situaties kun je simpel in de gaten houden en zeggen veel over de juiste persoon.

Hospitality als onderscheiding
Sommige bedrijven beschouwen hospitality als een onderscheidend punt in de organisatie. Bedrijven als Google gaan op een speciale manier om met hun gasten, maar zeker ook met eigen personeel. Wanneer je je klanten een beleving kunt aanbieden, en ze graag nog een keer terug komen vergroot je je kansen op lange termijn relaties.

Opleiding of bijscholing
Veel organisaties bieden intern opleidingen aan. Een opleiding receptioniste kan zakelijk aangeboden worden, zodat er ook intern kan worden omgeschoold of worden doorgegroeid. Het voordeel van een interne baanwisseling, is dat deze persoon al bekend is met de cultuur, en andere facetten van de organisatie. Bij het selecteren van een opleiding zijn een aantal aspecten belangrijk. Zo zijn de praktische vaardigheden noodzakelijk, maar zijn ze onmogelijk uit te voeren zonder onderbouwde theoretische kennis.

Share.

About Author

Leave A Reply