7 tips voor ‘easy’ links

0

Linkbuilding is een proces waar veel tijd en energie in gaat zitten. Belangrijk is dat je relaties gaat opbouwen waar je op termijn de vruchten van kunt plukken. Vaak is echter niet de tijd aanwezig om relaties op te bouwen en dus op een doordachte wijze aan de verrijking van je linkprofiel te werken. De vraag die dan ook vaak gesteld wordt is: “Hoe kan ik snel links verkrijgen zonder er al teveel moeite voor te doen?” Onlangs gaf Paddy Moogan een presentatie op MozCon, waarin hij 35 tips gaf om op relatief eenvoudige wijze veel links te genereren. In dit blog zal ik een top 7 beschrijven, waar je als online marketeer zelf mee aan de slag kunt. Bij het schrijven van dit blog ben ik er vanuit gegaan dat de basisbegrippen van linkbuilding al bekend zijn.

1. Check My links

Gebruik de tool Check My Links (alleen beschikbaar voor Chrome) om doodlopende links op een bepaalde pagina inzichtelijk te krijgen. Wanneer je een interessante website of blog ziet en er staan doodlopende links op, benader dan de beheerder. Toon je alertheid en vraag wat de mogelijkheden zijn om een link op te nemen. Analyseer daarnaast waar de doodlopende link nog meer vermeld staat via Majestic of Open Site Explorer. Op deze manier heb je veel nieuwe linktargets in een mum van tijd in kaart gebracht.

2. Bookbait

Benader invloedrijke bloggers & personen binnen je branche en vraag ze om een artikel aan te leveren over een relevant onderwerp in jouw branche. Bundel deze artikelen en maak er vervolgens een whitepaper of een echt boek van. Stuur dit dan weer op naar de schrijvers, want ongetwijfeld dat ze erover gaan tweeten, het gaan liken of er naar gaan linken vanaf een persoonlijke website. In de online marketing branche is er al een goed voorbeeld geweest, namelijk de 58 internet marketing tips van Karel Geenen. Het effect van deze bundel op het aantal backlinks is duidelijk te zien via Open Site Explorer:

Vooral op social gebied is deze pagina enorm vaak gedeeld. Probeer dus inzichtelijk te krijgen wie de meest invloedrijke personen zijn binnen je branche, benader ze, maak een bundel en stuur het op.

3. Profielpagina’s

Heb jij nog geen persoonlijke profielpagina op de website van je bedrijf? Zonde! Helemaal wanneer je regelmatig een artikel publiceert of genoemd wordt in artikelen. Stel Google Alerts in op je eigen naam (of bedrijfsnaam) en monitor zo waar en wanneer er iets over jezelf of je bedrijf wordt gezegd. Benader deze websites met de vraag of je een link mag opnemen. Vaak zal hiervan afgezien worden omdat men dan naar de homepage moet verwijzen, waar allerlei commerciële uitingen getoond worden. Een link naar een persoonlijke pagina zal niet als commercieel ervaren worden en is de kans dus vele malen groter dat een link daadwerkelijk opgenomen wordt. Hiermee vergroot je eenvoudig het aantal linking root domains. SEO goeroe Rand Fishkin zijn profielpagina wordt bijvoorbeeld enorm vaak gelinkt:

Backlinks profiel pagina Rand Fishkin 

4. Gebruik twitter

Twitter is het ideale medium om inzichtelijk te krijgen wat er op dat moment speelt binnen jouw branche. Filter op belangrijke keywords en stel hiervoor een kolom in bij bijvoorbeeld je Tweetdeck. Op deze manier kun je direct inspelen op vragen van potentiële klanten en ontwikkelingen. Houd daarnaast inzichtelijk wie jou volgen en of dat je volgers eventueel een eigen website hebben waar je een gastblog of link zou kunnen verkrijgen. Wanneer iemand je volgt bestaat er namelijk al iets van een relatie waardoor de kans op interactie groter is.

Een handige tool van SEOmoz is Followerwonk, waarmee je Twitter bio’s kunt doorzoeken. Zo kun je bijvoorbeeld inzichtelijk krijgen wie de meest invloedrijke personen zijn binnen jouw branche. Volg deze personen, bouw een relatie met ze op en zorg ervoor dat je iets voor elkaar kunt betekenen.

5. Plan je e-mails

Uit een onderzoek wat recent is uitgevoerd door iAqcuire blijkt dat de tijdstippen van het verzenden van je e-mail invloed heeft op het aantal reacties wat je terugkrijgt. In een eerder verschenen blog vind je meer uitkomsten van het betreffende onderzoek.

Wil je sneller links genereren dan is het het beste om tussen 22:00 uur ‘s avonds en 09:00 uur ‘s ochtends je verzoek te versturen. Hierbij wil ik echter de aantekening maken dat het ook niet verstandig is om midden in de nacht geplande mails te versturen. Dit komt eerder over als spam, dan een e-mail die persoonlijk voor jou bestemd is.

De gedachte achter het versturen van verzoekjes tussen deze tijdstippen is dat e-mails die ’s avonds verstuurd worden de volgende ochtend als eerste gelezen worden door de ontvanger. Deze e-mail zal meer opvallen dan e-mails die overdag samen met alle andere e-mails binnenkomen. Er zijn tools beschikbaar om je e-mail op een gepland tijdstip te versturen. In Outlook kun je instellen dat e-mails op een bepaald tijdstip verstuurd moeten worden. Voor Gmail bestaat de tool Boomerang.

6. Fake products

Heb jij een webshop en heb je nog nooit een fake product aangeboden? Dan heb je echt een kans gemist volgens Paddy Moogan. In Nederland is niet zo heel lang geleden nog een goed voorbeeld geweest van Hema. Het ging hier weliswaar niet om een fake product, maar de gedachte erachter is hetzelfde. Wanneer je zocht op tent via de zoekfunctie kwam er een grote damesslip als zoekresultaat naar voren.

zoekresultaat tent Hema

Wat leverde deze ‘onbewuste’ fout in de zoekfunctie Hema op, vertaalt naar backlinks:

backlinks zoekpagina Hema

Het aantal verwijzende websites (5) is niet bijzonder hoog, maar de social impact was daarentegen enorm. Vooral op Facebook had deze pagina behoorlijk veel likes. Door een ‘onbewuste’ fout heeft deze pagina dus in korte tijd enorm veel kracht opgebouwd.

7. Maak badges (of gebruik die van concurrenten!)

Creëer een badge,  die anderen op hun website zouden willen plaatsen. In de video van Paddy Moogan wordt beschreven hoe een Brits kledingbedrijf een badge uitgebracht heeft. Bedrijven in de fashionbranche kunnen zich aansluiten bij een netwerk van bloggers, waardoor ze toegang hebben tot de nieuwste producten, onderzoeken, trends, etc. In ruil hiervoor moeten ze een badge op hun eigen blog of website plaatsen. Achter deze badge zit een link naar het Britse kledingbedrijf, waardoor er veel backlinks verwijzen naar het domein.

Maakt één van je concurrenten al gebruik van badges? Kopieer dan de afbeeldings-URL van de badge en plak deze in Google Image Search.

Google image search

Vervolgens vind je alle blogs en websites waarop deze badge gepubliceerd is. Wat kun je hiermee? Je weet dat de beheerders openstaan voor dergelijke initiatieven en dat er enige technische kennis aanwezig is om badges te plaatsen op een website. Kortom, een hele interessante doelgroep! Benader daarom deze websites en bekijk in welke vorm je een samenwerking kunt opstarten of op welke manier je een link bij hen kunt verkrijgen.

Hopelijk kun je met deze tips snel aan de slag. Onthoud wel altijd dat je allereerst je website op orde moet hebben qua content en techniek alvorens je aan de slag gaat met linkbuilding. Heb jij nog aanvullingen op bovenstaande tips? Of heb je zelf hele praktische tips om op eenvoudige wijze links te genereren? Schroom dan niet om deze met ons te delen via de comments.

Share.

About Author

Online marketeer met uiteenlopende interesses. Vind het leuk om bedrijven online verder te helpen. Daarnaast beheerder meerdere blogs.

Leave A Reply