Hoe geef je een goede presentatie op een beurs?

0

Tegenwoordig is het niet altijd makkelijk meer om je als bedrijf of organisatie te profileren tussen alle concurrentie die er op de markt is. Eerder dit jaar leerde ik nog twee nieuwe reisagentschappen kennen met een uniek concept en elk hun eigen manier om zich te wringen tussen de moordende concurrentie. Je bedrijf- of organisatienaam in beeld brengen is hierbij een succesvolle marketingtruc. Maar hoe presenteer je jezelf goed op een beurs?

Bepaal je doelstelling

Op een beurs krijg je de gelegenheid om in een korte tijd heel wat nieuwe klanten warm te maken voor je product of concept. Het is dan ook erg belangrijk dat je weet wat je doel is tijdens die dag op de beurs.

Wees voorbereid

Zorg dat je op alle vragen die potentiële klanten hebben kunt antwoorden. Het is hun eerste kennismaking met je product of concept. Dat geldt ook voor de medewerkers op je stand. Pluk niet zomaar mensen uit die tijd hebben om op de beurs te staan. Onthoud dat je geen tweede kans hebt om een eerste indruk te maken.

Zorg voor een opvallende stand

Op een beurs kunnen honderden standjes staan. Het is dan aan jou om ervoor te zorgen dat die van jou opvalt. Een mooi gedecoreerde presentatiewand kan hierbij de blikvanger zijn. Je kunt bijvoorbeeld een presentatiewand laten bedrukken om professioneel over te komen.

Maak reclame dat je op de beurs zal staan

Misschien hebben mensen al eens je bedrijfsnaam of product tegen gekomen en is hun interesse al voor een deel gewekt. Voor hen kan het interessant zijn om je in de lijve enkele vragen te stellen hierover. Maak dan ook op voorhand reclame dat je op de beurs aanwezig zal zijn. Dit kan via de verschillende sociale mediakanalen maar evengoed via gedrukte media. Bij Reclameland kun je drukwerk zoals flyers en affiches goedkoop laten bedrukken.

Leg voldoende presentatiemappen en visitekaartjes

Bezoekers aan een beurs bezoeken tientallen standjes per dag. Je kan dan ook niet verwachten dat ze zich alles nog zullen herinneren wat je verteld hebt. Bied hen dan ook een visitekaartje aan na afloop van je gesprek. Zo vergeten ze je bedrijfsnaam niet en hebben ze nog de mogelijkheid vragen te stellen indien nodig. Met prachtige presentatiemappen op je stand kunnen de bezoekers deze inkijken terwijl je misschien niet beschikbaar bent om hen persoonlijk te woord te staan. Niet iedereen staat immers te popelen om rechtstreeks aangesproken te worden en bladert liever zelf eens doorheen alle info.

Indien mogelijk: geef demo’s

Wanneer je beweert dat jouw product erg kwalitatief is, zal het gesproken woord niet volstaan. Potentiële klanten willen met hun eigen ogen aanschouwen dat jouw product een aanrader is. Indien mogelijk kan je dus overwegen om demonstraties van je product te geven op je stand. Sta je er alleen voor en kun je dit moeilijk combineren met een woordje uitleg, dan kan je nog steeds een video filmpje waarin je jouw product demonstreert laten afspelen.

Share.

About Author

Online marketeer met uiteenlopende interesses. Vind het leuk om bedrijven online verder te helpen. Daarnaast beheerder meerdere blogs.

Leave A Reply