Verenigingen komen in vele soorten en maten. Zo zijn er bijvoorbeeld studentenverenigingen, muziekverenigingen, sportverenigingen en buurtverenigingen. Heb je net zelf een vereniging opgezet en kun je nog wel wat tips gebruiken om efficiënt te werk te gaan? Dan ben je op de juiste plek. In deze blog zetten we namelijk 4 tips voor efficiënt werken binnen je vereniging voor je op een rij!
Efficiënt werken binnen je vereniging, tip 1: Ledenbeheer
Als je je vereniging pas net hebt opgezet, kun je op dit moment waarschijnlijk nog goed bijhouden hoeveel leden je hebt en wie zij precies zijn. Toch is het belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met goed ledenbeheer. Je leden zijn immers het belangrijkste onderdeel van je vereniging, dus het is van belang dat je hier goed mee omgaat. Door je ledenbeheer te professionaliseren zal het bijhouden van je ledenadministratie je op lange termijn minder energie kosten en dus efficiënter zijn.
Efficiënt werken binnen je vereniging, tip 2: Huisregels
Een aantal zaken van een vereniging kun je in de statuten vastleggen, maar de rest moet worden vastgelegd in huisregels. Om efficiënt te kunnen werken met je vereniging is het belangrijk dat je de huisregels snel opstelt, zodat iedereen weet wat hij/zij kan verwachten en wat hij/zij wel of niet mag doen. In de huisregels beschrijf je dus onder andere wat de taken en verantwoordelijkheden van het bestuur zijn, hoe beslissingen worden genomen en wanneer en hoe vaak er wordt vergaderd.
Efficiënt werken binnen je vereniging, tip 3: Administratie organiseren
Als je net begint met iets, zoals bijvoorbeeld je vereniging, dan ben je heel enthousiast om te gaan beginnen. Daarom focus je je waarschijnlijk op dat moment voornamelijk op het opstarten, en schiet de administratie er een beetje bij in. “Dat komt later wel”, zal je misschien denken. We kunnen je echter garanderen dat je later dan denkt “had ik het maar meteen goed bijgehouden”. Om je administratie met terugwerkende kracht bij te werken, kost namelijk veel extra tijd. Daarom is het belangrijk om na het opzetten van je vereniging direct je administratie te organiseren.
Efficiënt werken binnen je vereniging, tip 4: Plancyclus
Onze laatste tip om binnen je vereniging efficiënt te werken, is werken volgens een plancyclus. In deze plancyclus leg je vast wanneer het jaarplan en de begroting worden gepresenteerd aan de leden en op welk punt in het jaar de leden worden geïnformeerd over de resultaten, het geld en de activiteiten van het afgelopen boekjaar. Door het opstellen van een plancyclus is het beheer van de vereniging voorbereid op wat er wanneer opgesteld en gepresenteerd moet worden en kunnen jullie dit efficiënt voorbereiden.