Online marketing voor makelaars

0

Een tijdje geleden heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht..via Facebook! Via een vriendin werden we op de hoogte gesteld dat op Facebook een foto was geplaatst door de makelaar waarin werd aangegeven dat het huis te koop kwam. Op basis daarvan hebben we gebeld, zijn we gaan kijken en hebben we het huis gekocht in 2 dagen. Als online marketeer zijnde zette me dit aan het denken, hoe zouden makelaars hun online marketing moeten inzetten?

Doelgroep

Laten we beginnen bij het begin, je doelgroep. Wat zijn de doelgroepen voor een makelaar? Dit kan naar mijn idee behoorlijk varieëren. Je hebt starters met een beperkt budget maar je hebt ook de tweeverdieners met een flink budget. Makelaars zouden er verstandig aan doen om persona’s te creeren. Een persona is een fictief persoon die karakter staat voor een bepaalde doelgroep. Wanneer je een goed beeld hebt van een persona dan weet je waar diegene tegenaan aan loopt bij het kopen of verkopen van een huis, weet je welke vragen er spelen en kun je dus heel gericht inspringen met je content.

Zoekgedrag

Wanneer iemand een huis gaat kopen begint zijn zoektocht vaak niet via Google, maar vaak via de bekende huizensites zoals Jaap.nl en Funda.nl. Moeten makelaars daarom al hun tijd en energie in “search”steken? Ik denk het niet. Ga weer nadenken over je doelgroep, waar kun je hen bereiken? Zit jouw doelgroep bijvoorbeeld niet op Facebook? De kans is waarschijnlijk veel groter dat je hen daar kunt bereiken.

Online marketing tips

Je weet de persona’s, je weet wat de vraagstukken zijn en je weet waar je de doelgroep kunt bereiken. Nu wat concrete tips die makelaars zouden kunnen gebruiken voor hun online marketingstrategie

  • Facebook adverteren: je kunt via Facebook heel gericht adverteren waarbij je kunt targeten op leeftijdscategorie, interesses en locatie. Heb je dus een mooi huis te koop van €200.000 wat uitstekend geschikt is voor starters uit je regio. Promoot dit bericht dan specifiek op jongere mensen vanuit de regio waarin het huis te koop staat
  • Content marketing: ga waardevolle content creeëren voor je doelgroep! Denk bijvoorbeeld aan lijstjes waaraan je moet denken bij het kopen van je eerste huis.
  • Twitter: ga je doelgroep volgen om te kijken wat hen bezig houdt. Zit jouw doelgroep elk weekend bij de lokale voetbalclub? Ga daar eens wat sponsoren!
  • Tipgeld: om het virale effect te vergroten kun je tipgeld beloven voor degene die een koper op de hoogte heeft gesteld.

Hopelijk hebben makelaars iets aan deze tips en kunnen ze zo hun online marketing strategie een stukje effectiever in gaan zetten! 4

Share.

About Author

Online marketeer met uiteenlopende interesses. Vind het leuk om bedrijven online verder te helpen. Daarnaast beheerder meerdere blogs.

Leave A Reply